Класифікація судово-вибухотехнічних експертиз
Експертне вибухотехнічне дослідження відрізняється від попереднього насамперед методами дослідження та процесуальним значенням результатів, тому, особливо в даний час, у зв’язку з якісною зміною використовуваних для вчинення кримінальних правопорушень шляхом вибуху всіляких ВР, ВП, СВП, питання про вибір експертних установ стає першочерговим.
Мають можливість проводити подібні дослідження в повному обсязі тільки експертні підрозділи ДНДЕКЦ МВС України, експертні підрозділи СБ України і НДІСЕ МЮ України (за наявністю фахівців).
Всі, що підлягають вибухотехнічному дослідженню конкретні об’єкти (за умовами безпеки і з метою виключення їх контактів один з одним в ході проведення експертиз) доцільно ділити на три групи.
1. Перша - вибухотехнічні вироби і відповідно, матеріали і речовини, до них відносяться: вибухові речовини, вибухонебезпечні суміші і їх упаковки, капсулі, капсулі детонатори і електродетонатори, детонатори, запали, СВП, піротехнічні та імітаційні засоби, їх залишки після вибуху і т.д.
2. Друга - інші матеріали, речовини та вироби, пов’язані з підготовкою до злочину, наприклад: інструменти і пристосування, використані при виготовленні або доопрацюванні ВР і ВП; камуфляж і предмети, на яких залишилися сліди вибухотехнічних виробів при їх спільному зберіганні, пакуванні або доставці ВП до місця вибуху.
3. Третя - предмети речової обстановки з місця події, що мають на собі сліди вибуху, а також слідоутворюючі знаряддя та інструменти, використані при знешкодженні вибухових матеріалів.
Така градація для слідчого спрощує роботу з речовими доказами, тобто дає можливість чітко орієнтуватися і оперувати наявними матеріалами.
Слід також знати експертні завдання вибухотехнічних досліджень, що підрозділяються на: класифікаційні, діагностичні, ідентифікаційні, ситуаційні та відновлення (реконструкції).
Метою класифікаційних вибухотехнічних експертних досліджень є визначення віднесення: речовини або суміші речовин до категорії ВР; вироби до категорії ВП, боєприпасів або макетів ВП. Позитивний результат досліджень дає можливість реально оцінити небезпеку використовуваних при злочині ВП, ВР і дати правову оцінку скоєному.
Метою діагностичних вибухотехнічних експертних досліджень є встановлення характеристик вибухотехнічного вироби (способу виготовлення, конструкції, принципу дії, призначення, областей застосування та і т.ін.), визначення стану ВР або ВП (придатності речовини або пристрою до вибуху) та вивчення конструкції макету ВП. Тут же по слідах на об’єктах - носіях досліджуються питання, пов’язані з характеристиці виготовлювача ВР і ВП (наприклад, наявність або відсутність професійних знань і навичок), що завжди має важливе значення для вирішення завдань по розшуку злочинців.
Метою вибухотехнічних ідентифікаційних досліджень є встановлення цілого по його частинах. У певних слідчих ситуаціях можуть вирішуватися питання про встановлення загальної родової, групової (видової) приналежності, загального джерела походження порівнюваних зразків ВР, засобів ініціювання та інших вибухотехнічних виробів. Найчастіше результати цих досліджень лежать в основі доказування причетності певного кола осіб до вчинення злочину.
Метою ситуаційних вибухотехнічних досліджень є визначення всіляких наслідків при застосуванні тих чи інших предметів вибухового походження виробів в конкретних ситуаціях, встановлених в ході слідства. Наприклад, чи відповідає масштаб руйнувань на місці події силі вибуху ВР якою був споряджений вибуховий пристрій певної конструкції.
Метою відновлення (реконструкції) підірваних вибухових пристроїв за їх залишками і слідами вибуху є визначення конструкції підірваного пристрою, принципу його дії, виду, найменування, маси підірваної ВР, наявності і найменування штатних боєприпасів, використаних при його виготовленні. При розслідуванні справ даної категорії ці відомості носять подекуди ідентичну інформацію про використані при вибуху знаряддях злочину. Вони однаково важливі і для розшуку злочинців, і для доказування причетності до скоєного конкретних осіб.
Знаючи можливості експертних вибухотехнічних підрозділів, слідчий зможе вірно сформулювати та поставити на вирішення питання фахівцям. Перелік питань викладено нижче.
Також варто пам’ятати, що питання повинні бути послідовними (в першу чергу ставляться ті питання, від яких залежить вирішення інших), конкретними, короткими і не виходити за межі спеціальних пізнань експертів.
Рекомендуємий перелік питань, які застосовуються при призначенні та проведенні вибухотехнічних експертиз:
Питання по класифікаційних дослідженнях
1. Чи є представлений на дослідження предмет (сукупність предметів) вибуховим пристроєм або його засобом?
2. Чи є представлена на дослідження речовина (суміш речовин, виріб прямокутної форми і т.п.) вибуховою речовиною?
3. Чи є дана речовина (суміш речовин) вибуховою і до якого виду (ініціюючою, бризантною, метальною, піротехнічною сумішшю) відноситься? Чи відноситься дана речовина до вибухонебезпечних або легкозаймистих?
4. Чи є представлений на дослідження об’єкт засобом підриву (ініціювання)?
5. Чи складають представлені на дослідження об’єкти необхідний комплект деталей і частин вибухового пристрою?
6. Чи є представлені на дослідження об’єкти фрагментами (деталями або вузлами) вибухового пристрою?
7. Чи відносяться представлені креслення, ескізи, схеми й інші записи до конструкції та технології виготовлення вибухового пристрою, вибухової речовини, засобів підриву?
Питання при діагностичних дослідженнях
1. Вітчизняного чи іноземного виробництва даний зразок вибухової речовини?
2. Яким способом виготовлена дана вибухова речовина чи вибухонебезпечна суміш - промисловим, кустарним чи саморобним? Яке найменування (марка) представленої на дослідження вибухової речовини?
3. Яке призначення щодо області застосування даної вибухової речовини (пороху, піротехнічною суміші)?
4. Що означає маркування, наявне на представленій на дослідження шашці вибухової речовини? Коли і на якому підприємстві виготовлена дана вибухова речовина, де вона застосовується?
5. Яким способом виготовлено (промисловим, кустарним або саморобним) представлений на дослідження вибуховий пристрій ? Яка його конструкція і принцип дії?
6. Чи є в конструкції представленого на дослідження боєприпасу (піротехнічного виробу, сигнального, освітлювального, навчально-імітаційного і т. п.) елементи переробки? Якщо так, то які саме і яке їх призначення?
7. Які засоби підриву (ініціювання) застосовуються в даному вибуховому пристрої (боєприпасі і т.д.), які їхні найменування та характеристика?
8. Промислового, кустарного чи саморобного виготовлення даний засіб підриву (ініціювання)? Якщо промислового, то вітчизняного чи іноземного виробництва?
9. Які призначення та сфера застосування даного засобу підриву (спалаху)?
10. Якщо даний об’єкт є кустарним засобом підриву (спалаху), то які його конструкція, принцип дії та які предмети використані при його виготовленні?
11. Чи придатний поданий на дослідження вибуховий пристрій (боєприпас) для здійснення вибуху? Якщо ні, то чи є на його деталях або частинах сліди, що вказують на відновлення втрачених властивостей?
12. Які причини дефектного спрацьовування вибухового пристрою?
Питання при ідентифікаційних дослідженнях
1. Чи мають представлені зразки вибухових пристроїв (вибухових речовин і т.д.) спільну родову (групову) належність з вибуховим пристроєм (вибуховою речовиною і т.д.), виявленим на місці події?
2. Чи не складав раніше відрізок детонуючого (вогнепровідного) шнура, використаного у вибуховому пристрої, єдине ціле з яким-небудь з представлених експертам зразків?
3. Чи не становили раніше (до застосування спеціальних засобів знешкодження) єдине ціле подані частини електродетонатора?
4. Чи не становили раніше єдине ціле представлені на дослідження металеві осколки? Якщо так, то до якого предмету вони відносяться, які форми і розміри цього предмета?
5. Чи відповідає конструкція підірваного вибухового пристрої представленим кресленнями, ескізами, малюнками, схемам?
Питання при ситуаційних дослідженнях
1. Чи було на місці події застосовано вибуховий пристрій або ж стався об’ємний вибух газоповітряної (інший) суміші?
2. Чи є зафіксовані на місці події руйнування та пошкодження, результатом дії вибухового пристрою встановленої конструкції?
3. Які розміри небезпечної зони ураження даного вибухового пристрою і чи була реальна загроза для життя і здоров’я людей?
4. Де було закладено вибуховий пристрій і яке було його положення в момент вибуху?
5. Чи було вибуховий пристрій підготовлено до вибуху, знаходився він в бойовому стані або відбулося випадкове спрацьовування пристрою з необережності поводження з ним?
6. Чи міг відбутися мимовільний вибух даного вибухового пристрою і які дії або умови для цього необхідні?
7. Які матеріали та інструменти потрібні для виготовлення даного вибухового пристрою в кустарних або домашніх умовах?
Питання з відновлення та визначення конструкції ВП
1. Чи є на представлених об’єктах, виявлених на місці події, продукти вибуху або залишки (мікрочастин та мікросліди) вибухової речовини? Якщо так, то якого саме?
2. Яка маса, форма і розміри підірваного заряду вибухової речовини?
3. Чи використовувалися у складі заряду легкозаймисті рідини, паливно-мастильні матеріали, нафтопродукти, інертні наповнювачі, осколкові елементи?
4. Чи є представлені шматки паперу залишками упаковки промислової вибухової речовини? Якщо так, які саме?
5. Які з виявлених на місці події предметів могли відноситись до вибухового пристрою або входити в його конструкцію в якості основних, додаткових або допоміжних елементів?
6. Чи використовувалися в конструкції вибухового пристрою цвяхи, болти, гайки, шнур, ізоляційна стрічка, годинникові механізми, електротехнічні вироби, радіодеталі, фрагменти яких виявлені на місці події? Якщо так, то яке їх призначення у вибуховому пристрої?
7. Який механізм (механічний, електричний, рідіокерований) приведення в дію вибухового пристрою, частини якого виявлені при огляді місця події?